Sunday 14 August 2011

RAMADHAN


Alhamdulillah, kita dah masuk zon pertengahan ramadan.  Ini bermakna kita sama-sama  telah menghampiri fasa ke tiga Ramadhan . Fasa pertamanya Rahmah (kasih sayang Allah), kedua Maghfirah (Keampunan Allah) dan fasa ke tiganya ialah ( merdeka dari api neraka). Bulan Ramadhan yang dikenali juga sebagai Jihad menentang hawa nafsu, menjadikan kita semakin cekal dan waspada terhadap tertib, adab, aturcara yang tidak bertentangan dengan syariat puasa itu sendiri yang dikhuatiri bukan sahaja akan mengurangkan fadhilat puasa bahkan silap-silap akan membatalkan puasa kita.

  Fasa kedua ialah Maghfirah (keampunan Allah SWT). Maka untuk sampai kepada keampunan Allah SWT itu di antaranya perlu sekali disulami dengan akhlak mahmudah  dan menjauhi akhlak mazmumah. Akhlak mahmudah itu hanya akan dapat diperolehi oleh orang yang berpuasa bila segala adab dan tertib puasa dipelihara sebaik mungkin tanpa ada unsur-unsur pencemaran yang dilakukan sama ada sengaja atau tidak. Walaupun manusia itu ada kalanya membuat kesilapan dan alpa kerana itulah fitrah kejadiannya.
 Untuk tatapan bersama dan untuk tujuan menjaga adab dan tertib puasa sekaligus menyempurnakan Fasa ke Dua Ramadhan marilah sama-sama kita meneliti beberapa kekeliruan amalan di bulan Ramadhan ini yang sekaligus jika dilakukan silap haribulan bukan sahaja mengurangkan fadhilat puasa seperti yang disebutkan sebelum ini bahkan mungkin akan mensia-siakan puasa kita sehari suntuk itu.
 Jangan hanya Puasa tidak makan dan tidak  minum sahaja sebaliknya puasa kan segala pancaindera kita seperti mata dari melihat benda-benda yang tidak elok seperti terlalu banyak menonton Televisyen, Video dan CD ataupun tenggelam berinternet berjam-jam lamanya jika masa terluang banyak bulan ini penuhilah setahun sekali itu dengan: 
1.    menggunakan mata memerhati kalimah-kalimah Allah yang telah lama kita tinggalkan dengan menyimpannya di dalam gerobok almari di rumah. Telinga juga harus dijaga  dari terlalu banyak mendengar perkara yang lagha (sia-sia)banyak mendengar lagu-lagu rancak walaupun perut berkeroncong, Gunakanlah telinga itu untuk mendengar Ceramah dan Tazkirah yang menceritakan perihal kebesaran Ramadhan. Disamping itu kaki yang kita empunya ini sekurang-kurangnya ajarlah kaki  itu melangkah ke surau atau masjid untuk berjemaah. Dahulu kecil kaki diajar bertatih oleh ibubapa kita agar pandai berjalan dan berlari, kini bila dewasa kenapa pula kita malas untuk mengajar kaki kita bertatih ke Surau atau Masjid untuk bertemu dengan Allah SWT. Jangan pula akibat malas berkunjung ke masjid dan surau menjadikan kita menjadi makin rajin berkunjung ke pusat karoeke atau puasat membeli belah sedangkan orang lain sedang berterawih.

2.  Tidak mahu langsung bersahur atas alasan mengantuk untuk bangun di awal pagi, ataupun sahur awal di tengah malam agar dapat memenuhi keinginan tidur sepanjang malam.  Hadith ada menyebutkan :      
“ Bersahurlah kamu kerana dengan bersahur itu ia berkat” [Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim]
sahur juga membawa maksud waktu terakhir dihujung malam. Para Ulamak telah mendifinisikan sahur itu ialah waktu terakhir malam itu ialah 1/6 dihujungnya.

3.    Berpuasa tetapi leka dan lalai mendirikan solat Fardhu 5 waktu, walaupun tidak menjadi syarat sah puasa itu dan tidak termasuk olehnya dengan mendirikan solat 5 waktu, akan tetapi solat dan puasa itu merupakan rukun Islam yang lima. “Ponteng” solat sah puasanya akan tetapi tetap dilaknat oleh Allah kerana cuai dari mendirikan solat, umpama pokok rambutan yang lebat dahannya akan tetapi tidak pernah berbuah…..
Fasa Ketiga ialah “Itqun Minan Nar” Bebas dari cengkaman api neraka  .
Menanti di fasa terakhir Ramadhan ini ialah bebasnya dari api Neraka dalam ertikata setelah melalui dua Fasa Ramadhan, maka di penghujung Ramadhan janji Allah kepada manusia ialah terbebasnya manusia dari api neraka. Terbebasnya manusia dari api neraka ini merupakan hadiah Rabbul Jalil kepada mereka yang bersungguh-sungguh memenuhi Ramadhan dengan keyakinan , kepercayaan, ketelusan dan kesabaran mereka inilah yang akan diampunkan oleh Allah SWT.
 Fasa terakhir Ramadhan ini dianugerahkan oleh Allah SWT dengan malam Lailatul Qadar. Umat Islam akan memperolehi pahala dan keberkatan  amalan dengan melebihi seribu bulan. Walaubagaimanapun ia hanya boleh diraih bagi mereka yang berusaha keras dengan mengikut tertib dan amalan yang telah digariskanpandukan oleh para ahli ibadat dan salafussoleh.
   Untuk mendapatkan kemuliaan dan keagungan malam fasa ketiga dan terakhir Ramadhan ini ialah dengan memperbanyakkan (1) berzikir, (2) bertakbir, (3) bertahlil, (4) berdoa, (5) beriktikaf, (6) bertadarus Al-Quran hingga khatam, (7) beristighfar dan (8) mendirikan Qiamullail.
 ZAKAT FITRAH.. FASA TERAKHIR RAMADHAN
 Zakat Fitrah berperanan untuk mensucikan diri dari melakukan perkara larangan kecil semasa Ramadhan, melanggar adab, etika dan melakukan perbuatan keji dan buruk. Setelah berzakat ertinya kita kembali kepada Fitrah yang bersih lagi suci.Sebaik-baiknya Zakat Fitrah ini dibayar pada pagi hari Raya selepas solat subuh dan sebelum solat Aidul Fitri. Ikhlaskan lah diri ketika menghulurkan zakat, sematkan di dalam hati moga-moga dosa-dosa yang kita lakukan diampunkan oleh Allah SWT. Ketua keluarga wajib membayar zakat fitrah untuk dirinya dan keluarga.
 Dengan demikian insyaallah sempurnalah ketiga-tiga Fasa Ramadhan yang kita lalui di Tahun 1432 Hijrah ini. Moga-moga Puasa kita di tahun ini lebih cemerlang dan mendapat ganjaran yang besar di sisi Allah SWT. Wallahu Ahlam

No comments:

Post a Comment